Rozmowa z dyżurnym numeru alarmowego – Dobre Praktyki!

Rozmowa z dyżurnym numeru alarmowego – Dobre Praktyki!

Na pewno nie jeden raz byłaś/eś świadkiem zdarzenia wymagającego interwencji wykwalifikowanych służb. Niestety takie sytuacje często wywołują silny stres, w skutek czego rozmowa z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego nie przebiega właściwie i niepotrzebnie rozciąga się w czasie.

Rozmowa z operatorem numeru alarmowego

Wybierając jakikolwiek trzycyfrowy numer alarmowy zawsze pamiętaj o poniższym schemacie:

  1. Miejsce zdarzenia.
  2. Powód wezwania.
  3. Nazwisko i numer telefonu.

O czym należy pamiętać i dlaczego w tej kolejności?

Miejsce zdarzenia

W przypływie silnych emocji bywa tak, że osoby dzwoniące pod numer alarmowy w pierwszej kolejności podają wszystko inne oprócz adresu/lokalizacji zdarzenia lub robią to na samym końcu. To jednak może skutkować wydłużeniem czasu reakcji i dojazdu służb, a w konsekwencji zaważyć na życiu Twoim lub osób poszkodowanych. Dlatego miejsce zdarzenia należy wskazać na samym początku.

Innym powodem, dla którego w pierwszej kolejności należy podać miejsce zdarzenia, jest ryzyko przerwania połączenia telefonicznego. Powodów może być wiele, np. rozładowanie baterii w telefonie, problemy z zasięgiem, zakłócenia sieci, utrata przytomności, niespodziewany atak na Ciebie lub cokolwiek innego, co może spowodować, że nie będziesz w stanie dokończyć rozmowy.

Ważną informacją oprócz adresu jest również nazwa miejscowości, zwłaszcza w przypadku zdarzeń masowych. W skutek dużej liczby dzwoniących pod numery alarmowe, może dojść do zablokowania centrali i automatycznego przekierowania połączenia do dyżurnych/operatorów w innych miastach. To może doprowadzić do paradoksalnej sytuacji i wysłania pomocy tam, gdzie nie była ona potrzebna.

Może się zdarzyć tak, że miejsce zdarzenia nie ma adresu. Wtedy podaj punkty charakterystyczne, które mogą ułatwić lokalizację miejsca, np.: wiadukt, most, rzeka, wieża ciśnień, kościół, zbiornik wodny, kierunek ruchu, numer słupka hektometrowego (przy drodze), itp.

Rozmowę z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego możesz rozpocząć np. od słów: “Proszę o pomoc w (podaj nazwę miasta) przy ulicy…”

Powód wezwania

Jeżeli już poinformowaliśmy o tym, gdzie doszło do zdarzenia, wówczas krótko i zwięźle opisujemy co się stało oraz przekazujemy inne istotne dla służb informacje. Przede wszystkim należy podać takie informacje, jak: stan oraz liczbę osób poszkodowanych, źródło zagrożenia, ilość napastników, etc. Pamiętaj również o tym by odpowiadać na zadawane przez dyżurnego/operatora pytania. Ten etap rozmowy jest istotny dla oceny sytuacji i skierowania w miejsce zdarzenia odpowiednich sił i środków.

Nazwisko i numer telefonu

Informacje te nazywam “opcjonalnymi”. Nie są one niezbędne, aby w dane miejsce wysłano pomoc, jednak dla służb mogą okazać się przydatne – zwłaszcza jeżeli mają problem z odnalezieniem adresu lub potrzebują dodatkowych informacji. W przypadku służb pogotowia ratunkowego odmowa podania tych danych może zostać zinterpretowana przez dyspozytora jako głupi żart. Z kolei dzwoniąc na policję możemy pozostać anonimowi – interwencja i tak zostanie podjęta.

Inne ważne rzeczy, o których musisz pamiętać

  1. Pod numer alarmowy dzwoń tylko jeżeli jesteś uczestnikiem lub świadkiem zdarzenia.
  2. Dyżurny/operator widzi numer z którego dzwonisz, nawet jeżeli jest on zastrzeżony.
  3. Kiedy dzwonisz na numer alarmowy z telefonu komórkowego nie mając zasięgu lub bez karty SIM, wówczas przydzielany jest Ci numer tymczasowy – dyżurny/operator nie jest w stanie oddzwonić na taki numer.
  4. Pytanie dyżurnego/operatora o numer telefonu z jakiego dzwonisz służy weryfikacji zgłoszenia.
  5. Połączenia z numerami alarmowymi są rejestrowane, a zapisy archiwizowane.
  6. Wprowadzanie w błąd i bezzasadne połączenia z numerami alarmowymi są karalne.
  7. W przypadku zgłoszenia zdublowanego dyżurny/operator po wysłuchaniu informacji o zdarzeniu przerwie rozmowę, by nie blokować numeru alarmowego.
  8. Nie rozłączaj się i czekaj na instrukcje od osoby, z którą rozmawiasz.
  9. Jeśli sytuacja uległa zmianie niezwłocznie powiadom o tym dyżurnego/operatora numeru alarmowego.
  10. Staraj się nie korzystać z telefonu do momentu przyjazdu służb.
  11. Nie odkładaj słuchawki, jeśli niechcący wybierzesz numer alarmowy! Powiedz, że to pomyłka.
  12. Przeciętny czas rozmowy z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego nie przekracza 60-90 sek.

Najpopularniejsze telefony alarmowe w Polsce

  • 112: Ogólny numer alarmowy
  • 999: Pogotowie
  • 998: Straż Pożarna
  • 997: Policja
  • 994: Pogotowie Wodno-kanalizacyjne
  • 993: Pogotowie Ciepłownicze
  • 992: Pogotowie Gazowe
  • 991: Pogotowie Energetyczne
  • 988: Telefon Zaufania
  • 986: Straż miejska
  • 981: Pomoc drogowa

Udostępnij ten wpis znajomym i promuj Dobre Praktyki!

23
Dodaj komentarz

avatar
20 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
JaladreipsBartosz Grduszak Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Jaladreips
Gość
Jaladreips

Do Autora Artykuł zawiera kilka błędów: – W CPR/112 nie pracują DYŻURNI tylko OPERATORZY (Operator Numeru Alarmowego, w skrócie ONA) co jest zapisane w ustawie z dnia 22 listopada 2013r o systemie powiadamiania ratunkowego. Dyżurni są w PSP i Policji, pełnią trochę inną funkcję niż Operator. – “[…]może dojść do zablokowania centrali i automatycznego przekierowania połączenia do dyżurnych w miastach sąsiednich.” W ramach ścisłości aby ktoś czytając to nie pomyślał, że jego zgłoszenie zostanie przekazane do najbliższego miasta sąsiedniego. W całym kraju jest 17 CPR-ów, po jednym na województwo (Warszawa ma swój własny, dlatego, 17 nie 16). Czyli jeżeli CPR… Czytaj więcej »

Jaladreips
Gość
Jaladreips

Jeszcze raz zwracam uwagę na błędy w artykule, proszę je poprawić.
Dyżurny≠Operator
Miasta sąsiednie≠Miasto wojewódzkie

trackback

[…] SPRAWDŹ: jak rozmawiać z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego […]

trackback

[…] SPRAWDŹ: rozmowa z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego […]

trackback

[…] SPRAWDŹ: rozmowa z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego […]

trackback

[…] SPRAWDŹ: rozmowa z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego […]

trackback

[…] SPRAWDŹ: rozmowa z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego […]

trackback

[…] SPRAWDŹ: rozmowa z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego […]

trackback

[…] SPRAWDŹ: rozmowa z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego […]

trackback

[…] SPRAWDŹ: jak powinna przebiegać rozmowa z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego […]

trackback

[…] nic innego, jak powiadomienie o zagrożeniu. W pierwszej kolejności należy skomunikować się z numerem 112. Opisać wszystko, czego dowiedzieliśmy się na pierwszym etapie i wezwać pomoc. Właśnie po to […]

trackback

[…] SPRAWDŹ: jak rozmawiać z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego […]

trackback

[…] SPRAWDŹ: jak rozmawiać z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego […]

trackback

[…] SPRAWDŹ: rozmowa z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego […]

trackback

[…] SPRAWDŹ: rozmowa z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego […]

trackback

[…] Dowiedz się: jak prowadzić rozmowę z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego […]

trackback

[…] jak rozmawiać z operatorem numeru alarmowego i dowiedz się dlaczego kolejność przekazywanych informacji jest tak […]

trackback

[…] SPRAWDŹ: rozmowa z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego […]

trackback

[…] Dowiedz się: jak prowadzić rozmowę z dyżurnym/operatorem numeru alarmowego […]

trackback

[…] niedzielę o godz. 4.22 na numer 112 zadzwonił pracownik ochrony jednej z firm zlokalizowanych przy ul. Wojciechowskiej w Lublinie. Ze […]

%d bloggers like this: